Lai palīdzētu uzlabot vietnes lietošanas pieredzi un nodrošinātu tās teicamu darbību, šī interneta vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot šo lapu, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanai. lasīt vairāk |
BALVU SĀKUMSKOLA |
Lai palīdzētu uzlabot vietnes lietošanas pieredzi un nodrošinātu tās teicamu darbību, šī interneta vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot šo lapu, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanai. lasīt vairāk |
BALVU SĀKUMSKOLA |
Visu oktobrī Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības starpskolu stratēģiskās partnerības projekta “We Follow @Science” koordinatore Inga Bukša darbojās atskaišu platformā Mobility Tool+, kur iesniedza noslēguma atskaiti par paveikto projektā “We Follow @Science”.
Kopā ar partneriem no Turcijas, Itālijas, Portugāles tika analizēti projekta ieguvumi 3 gadu garumā, kā arī domāts par jauna projekta uzsākšanu.
Projekta tēma un mērķis bija sekot zinātnei, kā rezultātā tika secināts, ka tikai mēs paši esam atbildīgi par drošu, tīru un videi draudzīgu vidi. Īstenojot projektu “We Follow @Science”, uzmanība tika pievērsta tādām 21.gadsimta caurviju prasmēm kā jaunradei un radošumam, kritiskajai domāšanai un problēmu risināšanai, sadarbībai un digitālajām prasmēm.
Projekta īstenošanas gaitā tika izstrādātas un realizētas 100 aktivitātes dažādās zinātņu jomās – matemātikas, angļu valodas, tehnoloģiju, dabaszinību un projektu izstrādē. Projektā iesaistītajiem skolēniem bija iespēja apgūt konkrēto tēmu caur piedāvāto aktivitāti, savukārt skolotājiem- salīdzināt pieredzi un dalīties ar metodēm, kas ir efektīvas.
Visvērtīgākā projekta pieredze ir savstarpējā komunikācija, draudzīgas attiecības starp dažādu kultūru cilvēkiem, spēja sadarboties un kopīgi mācīties dažādos attiecību modeļos un vecumos: skolotājs – skolēns, skolēns– skolēns, skolotājs – skolotājs.
Un kā izaicinājums katram– iekļaujošā izglītība.
Balvu sākumskola lepojas, ka ir pamanīta, jo Eiropas Komisijas iniciatīvas konkursā „Eiropas Atzinības zīme valodu apguvē” ieguvusi Atzinības rakstu par inovatīvu projektu īstenošanu.
Laika posmā no 6. līdz 11.martam Itālijas pilsētā Katānjā notika Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības starpskolu stratēģiskās partnerības projekta “We Follow @Science” noslēguma vizīte, kurā devās 4 Balvu sākumskolas skolotājas.
Katānija ir 10.lielākā pilsēta Itālijas dienvidos Etnas vulkāna pakājē.
Katānija ir plaši pazīstama ar Senās Romas arhitektūras pieminekļiem un iekļauta UNESCO Pasaules vēsturiskā mantojuma sarakstā.
Projekta “Follow@science” dalībniekiem no Latvijas, Turcijas un Portugāles bija iespēja iepazīt Itālijas izglītības sistēmu, vērot gan skolotāju, gan skolēnu darbu stundās un mācību metodes.
Katānijas skolotāja Maria Gracia , kas ir projekta koordinatore, atzīst, ka būt skolotājai ir viņas dzīves aicinājums. Viņas mērķis ir nodot bērniem savas zināšanas un padarīt viņu dzīves labākas.
Vizītes laikā skolotāji apmeklēja 2 vispārizglītojošas skolas, kur mācās bērni no 3 līdz 16 gadu vecumam, arī universitātes ēku, kur notiek dažādi pētījumi zinātnes jomā, lai uzlabotu gan augsnes, gan augu, gan pārtikas kvalitāti, pētot arī kaitēkļu ietekmi uz augu valsti.
Tā kā projekta tēma un mērķis ir sekot zinātnei, tad tā bija lieliska iespēja ielūkoties zinātnes sasniegumos un apzināties, ka tikai mēs paši esam atbildīgi par drošu, tīru un videi draudzīgu vidi.
Projekta īstenošanas gaitā tika izstrādātas un realizētas 100 aktivitātes dažādās zinātņu jomās – matemātikas, angļu valodas, tehnoloģiju, dabaszinību un projektu izstrādē. Projektā iesaistītajiem skolēniem bija iespēja apgūt konkrēto tēmu caur piedāvāto aktivitāti, salīdzinot pieredzi un daloties ar metodēm, kas ir efektīvas.
Kā projekta rezultāts ir izstrādāta mājas lapa, kur ir pieejama informācija gan par 4 dalībvalstīm – Latviju, Itāliju, Portugāli un Turciju, gan fotogrāfijas un video par darba procesu un vizītēm.
Visvērtīgākā projekta pieredze ir savstarpējā komunikācija, draudzīgas attiecības starp dažādu kultūru cilvēkiem, spēja sadarboties un kopīgi mācīties dažādos attiecību modeļos un vecumos: skolotājs – skolēns, skolēns– skolēns, skolotājs – skolotājs.
Un kā izaicinājums katram no mums – iekļaujošā izglītība.
Iekļaujošā izglītība ir izglītības veids, kurš cenšas sniegt vienādas izglītības iespējas visiem neatkarīgi no tā, kādas ir cilvēka spējas, vajadzības, vecums un/vai veselības stāvoklis un citas atšķirības.
Īstenojot projektu “We Follow @Science”, uzmanība tika pievērsta tādām 21.gadsimta caurviju prasmēm kā jaunradei un radošumam, kritiskajai domāšanai un problēmu risināšanai, sadarbībai un digitālajām prasmēm.
Projekta koordinatore Inga Bukša
3 gadu kopīgās sadarbības projekts starp Balvu sākumskolu un Itālijas, Portugāles un Turcijas skolām tuvojas noslēgumam.
Janvārī un februārī Balvu sākumskolā tika realizētas pēdējās 20 no 100 esošajām aktivitātēm, kas saistās ar projekta izstrādi, radošumu un aktīvu skolēnu iesaistīšanos.
Projekta tēmas tika sasaistītas arī ar Balvu dzimšanas dienas svinībām – Balvu vilks rotaļlietās, Balvu ģerbonis no dažādām nolietotām elektroierīcēm, papīra un plastikāta ziedu veidošana.
4.d klase audzinātājas T.Vasiļjevas vadībā mācījās par papīra vēsturi un veidoja projektu “Papīra pagatavošana”, kur mācījās no nevajadzīgām, novecojušām reklāmām pagatavot jaunu papīru.
5.d klase angļu valodas stundu ietvaros kopā ar skolotājām I.Bukšu un L.Bukovsku-Poli izstrādāja projektu, kur veidoja istabu modeļus no dažādiem materiāliem – gan no kartona, gan papīra, gan mazām plastmasas detaļām.
4. b klases veidotajā projektā “Mana vārdnīca” iesaistījās gan skolēni, gan viņu vecāki un vecvecāki.
Viņi veidoja netradicionālu vārdnīcu par jēdzienu „pedagogs”, rakstot savas domas, savu personīgo viedokli bez ieskatīšanās skaidrojošajā vārdnīcā, zīmēja arī ilustrācijas atbilstoši jēdzienam. Kad jēdziens tika izskaidrots saviem vārdiem, tad skolotāja I.Melne iepazīstināja skolēnus ar jēdziena skaidrojumu no Tēzaura, kas ir terminu un svešvārdu skaidrojošā vārdnīca.
Viens no vecāku skaidrojumiem skan šādi: “Pedagogs ir aicinājums. Pedagogs audzina bērnus un aizrauj ar savu priekšmetu, vada domas un darbus pareizā virzienā”.
“Pedagogs ir skolas dvēsele. Skolotājs, kurš sniedz zināšanas bērniem jau no agras bērnības. Autoritāte un piemērs, no kura bērni mācās”.
Skolotājas K.Jermacānes skolēni veidoja projektu par taureņiem, izlokot tos no stieples un aptinot ar dažādu krāsu dziju, iegūstot pavasarīgu dekorāciju telpas noformējumam.
Paldies katram, kurš iesaistījās projekta aktivitāšu realizācijā, guva prieku un baudījumu darba procesā!
Ar Balvu sākumskolas izstrādātajiem projektiem tiks iepazīstināti Itālijas, Portugāles un Turcijas skolēni un skolotāji.
Projekta koordinatore Inga Bukša
Laikā no 26. septembra līdz 30.septembrim Latvijā un Balvu sākumskolā viesojās Erasmus + projekta “Seko zinātnei” dalībnieki no Turcijas, Itālijas un Portugāles.
Šoreiz akcents tika likts uz tehnoloģiju aktivitātēm, dalīšanos pieredzē un jaunu prasmju apguvi tieši moderno tehnoloģiju jomā.
Projektā iesaistītajiem skolotājiem bija iespēja iepazīt Latvijas kultūru, dabu, tradīcijas un izglītības sistēmu.
Projekta ietvaros tika apmeklēts Rīgas Jauno tehniķu centrs, Siguldas Valsts ģimnāzija, Balvu vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola, arī Balvu novada pašvaldība un Izglītības pārvalde. Skolotājiem tika rīkota meistarklase uzņēmumā „Amati Print”.
Erasmus+ projekta viesi apguva pirmos soļus Avatar veidošanā, LEGO We Do robotikas pamatos, kur no lego klucīšiem tika veidoti dažādi roboti un veidotas programmas uz datoriem, lai roboti var kustēties, griezties, piedalīties sacīkstēs.
Arī Balvu sākumskolas skolotājas dalījās savā pieredzē. Datorikas skolotāja Edīte Mača parādīja atklāto stundu, kur gan 4.b klases skolēni, gan arī projekta dalībnieki apguva attēlu veidošanu, izmantojot zīmēšanas lietotni.
Direktora vietniece Gunita Pugeja dalījās savā pieredzē ar Erasmus+ projekta skolotājiem, un viņas pavadībā, izmantojot planšetdatorus, tika uzbūvētas un ieprogrammētas vairākas sačīkšu mašīnītes.
Katras valsts dalībnieki darbojās ar lielu interesi un labprāt arī rīkoja sacīkstes ar pagatavotajām sacīkšu auto.
Darbs septembrī Balvu sākumskolas skolēniem un skolotājiem ir bijis intensīvs tieši projekta Erasmus+ projekta “Seko zinātnei” ideju realizācijā. Dažādās klašu grupās un dažādos priekšmetos tika pielāgotas un īstenotas 50 aktivitātes – 20 tehnoloģiju aktivitātes, 20 angļu valodas aktivitātes un 10 dabaszinību aktivitātes.
Pateicoties skolotājām A. Langovskai un D.Kravalei ir tapuši 3 video, kur ir aplūkojami skolēnu paveiktie darbiņi.
Paldies katram skolotājam, kas iesaistījās projekta aktivitātēs un padarīja skolēnu ikdienas darbu daudz aizraujošāku!
Ciemiņi no Turcijas, Itālijas un Portugāles ir sajūsmināti par mazo, bet skaisto Latviju, mierpilno un zaļo pilsētiņu Balvi, tīro un gaumīgi noformēto skolu un komunicēt gribošajiem un aktīvajiem Balvu sākumskolas skolēniem.
Nākamā un noslēdzošā vizīte ir paredzēta martā, Itālijā, kur tiks realizētas atlikušās aktivitātes – dažādu projektu īstenošana skolā.
Projekta koordinātore Inga Bukša
Laikā no 26. septembra līdz 30.septembrim Latvijā un Balvu sākumskolā viesojās Erasmus + projekta “Seko zinātnei” dalībnieki no Turcijas, Itālijas un Portugāles.
Šoreiz akcents tika likts uz tehnoloģiju aktivitātēm, dalīšanos pieredzē un jaunu prasmju apguvi tieši moderno tehnoloģiju jomā.
Projektā iesaistītajiem skolotājiem bija iespēja iepazīt Latvijas kultūru, dabu, tradīcijas un izglītības sistēmu.
Projekta ietvaros tika apmeklēts Rīgas Jauno tehniķu centrs, Siguldas Valsts ģimnāzija, Balvu vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola, arī Balvu novada pašvaldība un Izglītības pārvalde. Skolotājiem tika rīkota meistarklase uzņēmumā „Amati Print”.
Erasmus+ projekta viesi apguva pirmos soļus Avatar veidošanā, LEGO We Do robotikas pamatos, kur no lego klucīšiem tika veidoti dažādi roboti un veidotas programmas uz datoriem, lai roboti var kustēties, griezties, piedalīties sacīkstēs.
Arī Balvu sākumskolas skolotājas dalījās savā pieredzē. Datorikas skolotāja Edīte Mača parādīja atklāto stundu, kur gan 4.b klases skolēni, gan arī projekta dalībnieki apguva attēlu veidošanu, izmantojot zīmēšanas lietotni.
Direktora vietniece Gunita Pugeja dalījās savā pieredzē ar Erasmus+ projekta skolotājiem, un viņas pavadībā, izmantojot planšetdatorus, tika uzbūvētas un ieprogrammētas vairākas sačīkšu mašīnītes.
Katras valsts dalībnieki darbojās ar lielu interesi un labprāt arī rīkoja sacīkstes ar pagatavotajām sacīkšu auto.
Darbs septembrī Balvu sākumskolas skolēniem un skolotājiem ir bijis intensīvs tieši projekta Erasmus+ projekta “Seko zinātnei” ideju realizācijā. Dažādās klašu grupās un dažādos priekšmetos tika pielāgotas un īstenotas 50 aktivitātes – 20 tehnoloģiju aktivitātes, 20 angļu valodas aktivitātes un 10 dabaszinību aktivitātes.
Pateicoties skolotājām A. Langovskai un D.Kravalei ir tapuši 3 video, kur ir aplūkojami skolēnu paveiktie darbiņi.
Paldies katram skolotājam, kas iesaistījās projekta aktivitātēs un padarīja skolēnu ikdienas darbu daudz aizraujošāku!
Ciemiņi no Turcijas, Itālijas un Portugāles ir sajūsmināti par mazo, bet skaisto Latviju, mierpilno un zaļo pilsētiņu Balvi, tīro un gaumīgi noformēto skolu un komunicēt gribošajiem un aktīvajiem Balvu sākumskolas skolēniem.
Nākamā un noslēdzošā vizīte ir paredzēta martā, Itālijā, kur tiks realizētas atlikušās aktivitātes – dažādu projektu īstenošana skolā.
Projekta koordinātore Inga Bukša
Ātriem soļiem, karstas svelmes pavadīts, ir pienācis skolas laiks. Septembra mēnesis Balvu sākumskolā ir iesācies ar jaunām aktivitātēm, ko īstenojam Erasmus projekta „Bilimi T@kipteyiz” ietvaros. Tā kā projekta tēma ir “Seko zinātnei”, tas liek rosīties un būt acīgiem, dzirdīgiem un jūtīgiem pret dažādiem jauninājumiem pasaulē un izglītībā.
Jau šobrīd lielākā daļa sākumskolas skolēnu un skolotāju ir iesaistīti aktīvā darbībā, lai realizētu gan angļu valodas, gan tehnoloģiju, gan arī dabaszinību idejas dažādās mācību stundās.
Angļu valodas aktivitātes ir izstrādājuši itāļu partneri, dabaszinību aktivitātes – portugāļi, bet mēs varam lepoties ar savām 20 aktivitātēm tieši tehnoloģiju jomā. Visas projektā iesaistītās valstis – Latvija, Itālija, Portugāle un Turcija- šobrīd realizē un pielāgo izstrādātās aktivitātes savās skolās.
Dabaszinību ietvaros tiek vērots mēness, putnu spalvas, lapu krāšņums rudenī, gaisa un augsnes īpašības.
Caur tehnoloģiju aktivitātēm skolēniem ir iespēja iemācīties, kā darboties ar kodēšanu, programmēšanu, robotikas elementiem, algoritmiem un skreču.
Angļu valodas aktivitātes ir saistītas ar jaunu mācīšanās platformu iepazīšanu caur vēstures, literatūras un dabas aizsardzības tēmām. Pašiem jaunākajiem skolēniem ir iespēja izveidot savu pirmo vārdnīcu.
Septembra beigās, no 25.septembra līdz 1.oktobrim, projekta dalībnieki no Itālijas, Portugāles un Turcijas viesosies pie mums Latvijā, Balvos un sākumskolā. Gaidīsim ar nepacietību!
Projekta koordinatore: Inga Bukša
Laikā no 2022.gada 6. līdz 12.martam 4 Balvu sākumskolas skolotājas – Dina Kravale, Ingrīda Paršinova, Kristīne Jermacāne un Inga Bukša- devās uz Bragu, senu pilsētu Portugāles Ziemeļrietumos.
Braga ir 3.lielākā Portugāles pilsēta ar krāsainām flīzēm izrotātām ēkām, bruģētajiem celiņiem, krāšņiem ziediem un citrusaugļu kokiem. Šī bija 2.tikšanās Erasmus + projekta “Follow@Science” dalībniekiem – Latvijai, Turcijai, Itālijai un Portugālei.
Galvenais tikšanās mērķis bija dalīties pieredzē dabaszinību jomā. Visi skolotāji izmantoja iespēju ne tikai vērot portugāļu skolās dabaszinību stundas, bet arī tajās pašiem piedalīties, veicot eksperimentu ar dažādu kukaiņu meklēšanu ūdeņos un to izpēti mikroskopā.
Projekta dalībniekiem bija iespēja ielūkoties dažādu vecumposmu darbā zinātnes jomā, sākot ar pirmskolu un sākumskolas klasēm, kas apgūst pirmās prasmes robotikas jomā, veido pilsētas un ūdens attīrīšanas projektus no lego, pielieto savu radošo domāšanu automašīnu un lidojošo raķešu izgudrošanā.
Ļoti pārsteidza arī augstskolu studentu darbs dažādās laboratorijās, kur tiek veikti pētījumi par vidi, kā attīrīt gaisu, ūdeni, augsni no smago metālu negatīvās ietekmes, kā pārbaudīt pārtikas produktus un kosmētiku ar nanotehnoloģiju palīdzību. Laboratorijā uzmanību piesaistīja mākslīgā kuņģa modelis, ar kā palīdzību tiek pētīta orgāna darbība, ietilpība un konkrētu ēdienu ietekme uz gremošanas sistēmu.
Vizītes laikā tika iepazīta Portugāles vēsture, arhitektūra, māksla, ēdieni, tradīcijas, sadzīve. Braga ir pilsēta, kur ir iespaidīgas baznīcas, katedrāles, klosteri. Viens no greznākajiem reliģiozajiem arhitektūras kompleksiem ir Sanctuary of Bom Jesus de Monte, kas ir iekļauta UNESCO pasaules kultūras mantojuma objektu sarakstā.
Tā kā Portugāle atrodas Atlantijas okeāna krastā, viņu nacionālā virtuve ir slavena ar zivju ēdieniem, īpaši mencu, kas tiek pagatavota dažādos veidos. Mencu ēdienus sauc par 'bakalyau'.
Maijā projekta ietvaros Balvu sākumskolā tiks īstenotas 20 portugāļu piedāvātās aktivitātes dabaszinību jomā, turpretī septembrī īstenosim itāļu izstrādātās angļu valodas idejas. Nākamā vizīte tiek plānota no 26. līdz 30.septembrim Itālijā, Sicīlijas salā.
Gaidot pavasari Latvijā, atmiņā paliks Erasmus + projekta dalībvalstu- Portugāles, Itālijas, Turcijas- draudzīgums, spēja sadarboties, portugāļu viesmīlība un laipnība, ziedu smarža un trauksmainais Atlantijas okeāns.
Projekta koordinatore: Inga Bukša
Napaleons ir teicis: “Ja pasaule būtu viena valsts, tad Stambula būtu tās galvaspilsēta.” Stambula ir gigantiska pilsēta, kas ir viena no lielākajām pilsētām pasaulē. Stambulā dzīvo 20 miljoni iedzīvotāju.
Arī 4 Balvu sākumskolas skolotājām – Ingai Bukšai, Edītei Mačai, Tamārai Vasiļjevai un Ilonai Melnei Erasmus+ programmas 2.pamatdarbības skolu apmaiņas partnerības projekta „Bilimi T@kipteyiz” (Seko zinātnei) ietvaros bija iespēja apmeklēt pilsētu ar senu vēsturi.
Lai veiksmīgi īstenotu projekta “Seko zinātnei” aktivitātes, Latvijas, Turcijas, Itālijas un Portugāles skolotāji no 16. līdz 22.janvārim satikās Stambulā.
Nedēļas laikā tika veiktas dažādas aktivitātes. Tika iepazīta Turcijas izglītības sistēma, darbs skolā. Katra valsts dalījās ar izpildīto mājas darbu, tai skaitā 20 Balvu sākumskolā veiktajām matemātikas aktivitātēm, kas ļauj veiksmīgāk un rezultatīvāk apgūt šo priekšmetu un pielietot reālajā dzīvē. Balvu sākumskolas izveidotais video iepriecināja dalībvalstu pārstāvjus.
Notika tikšanās gan ar skolēniem, skolotājiem, gan ar pašvaldības izglītības vadītāju un viņa komandu. Patika pašvaldības draudzīgā attieksme un interese par katru valsti. Viņu lielākā problēma izglītības sistēmā ir pārapdzīvotība un skolēnu piepildījums klasēs. Turcijā maksimālais skolēnu skaits klasē ir 50.
Vizītes laikā tika iepazīta Turcijas kultūra, tradīcijas un ēdiens. Kopā tika gatavoti pelmeņi, ar interesi tika baudīti dažādi tradicionālie ēdieni - baklava, manti, kebabs, kopā tika iets tautu dejās.
Kopā ar kolēģiem no Portugāles un Itālijas apmeklējām arī Stambulas skaistākās un populārākās vietas, lūgšanu namu – mošeju, Topkapi pils kompleksu, kur dzīvoja sultāni, vienu no apjomīgākajiem turku tirgiem, tiltu, kas savieno Āziju un Eiropu. Tas mums ļāva iepazīt arī turkus kā tautu, viņu iezīmes un tradīcijas. Turki ir ļoti viesmīlīgi un laipni.
Vislielākais brauciena ieguvums ir savas angļu valodas prasmju uzlabošana, komunikācija ar dažādu tautību cilvēkiem. Tā ir sevis pārvarēšana, prasme būt elastīgam un pielāgoties.
Vēl viens secinājums, kas radās brauciena laikā- lai gan esam maza valsts, par kuru lielākoties neviens nezina, nav dzirdējis un jauc ar Lietuvu vai Krieviju, mēs varam lepoties ar sevi, savu skolu, ar savu mantojumu – ar to, kā mūsu bērni dejo tautu dejas, cik nopietni un apzinīgi esam pret savu darbu un pienākumiem, ka esam precīzi un punktuāli.
Nākamā projekta tikšanās ir paredzēta Portugālē jau pavisam drīz – martā, lai dalītos ar izstrādātajām aktivitātēm dabaszinībās.
Projekta koordinatore Inga Bukša
Balvu sākumskola turpina aktīvi darboties Erasmus+ programmas 2.pamatdarbības skolu apmaiņas partnerības projekta „Bilimi t@kipteyiz (We follow@science jeb Seko zinātnei) aktivitātēs. Novembris un decembris ir matemātikas aktivitāšu īstenošanas mēneši, tāpēc 1.semestra noslēgumā Balvu sākumskolas 4.klašu skolēni (katra klase atsevišķi) piedalījās skolas pasākumā, kuru laikā veica interesantas aktivitātes, tādejādi pārliecinoties, ka matemātikā apgūtās zināšanas un prasmes nepieciešamas dažādās ikdienas situācijās.
Lai pilnveidotu sadarbības prasmes un uzdevumus veiktu pāros / grupās, sākumā katrs skolēns izlozēja vienu krāsaino kartīti ar zilbēm, kuras kopā veidoja vārdu – MA – TE – MĀ – TI – KA.
Aktivitātē “Prognozē un izmēri precīzi!”, skolēni vispirms mācījās prognozēt matemātikas grāmatas, rūtiņu burtnīcas, zīmuļa un galda garumu, platumu, pēc tam pārbaudīja savas prognozes, veicot precīzus mērījumus ar lienālu un mērlentu. Jāatzīst, ka vislabāk veicās ar galda garuma prognozēšanu – gandrīz visas komandas noteica, ka galds bija vismaz 100 cm garš.
Reizināšana ir viena no četrām aritmētikas pamatdarbībām. Ar reizrēķina tabulu mēs iepazīstamies jau sākumskolā un, jāsaka godīgi, tā ir viena no lietām, kuru mēs izmantojam visu dzīvi neatkarīgi no tā, kādas profesijas pārstāvji esam. Tomēr arī mēs zinām, cik grūts ir mācīšanās process – skaitļi aizmirstas, reizināšana jūk ar dalīšanu u.c. Ar spēļu kauliņu reizrēķina palīdzību skolēni nostiprināja reizināšanas prasmi, padarot šo procesu aizraujošu un interesantu. Katrs skolēns meta divus kauliņus, sareizināja abus uzmestos skaitļus, tad rūtiņu lapā iekrāsoja rūtiņas atbilstoši reizinājuma rezultātam.
Skolēni pilnveidoja rēķināšanas prasmes, izspēlējot iepirkšanās situāciju, jo, ejot iepirkties bez matemātikas neiztikt. Lai nopirktu nepieciešamās lietas, vispirms jāsaskaita nauda maciņā, jāaprēķina, vai naudiņas pietiks, un, protams, jādod kasierim nepieciešamā summa. Izmantojot veikalu katalogus, skolēni veidoja iepirkumu sarakstu iedomātam klases Ziemassvētku pasākuma cienastam. Sastādot iepirkumu sarakstu un veicot aprēķinus, bija jāpatur prātā iedotās naudiņas daudzums, jo to nedrīkstēja pārsniegt.
Vislielāko interesi radīja aktivitāte, kurā no dažādiem materiāliem (koka / plastmasas klucīšiem, figūru komplektiem u.c.) skolēni modelēja kopīgu telpisku objektu – matemātikas ciematu. Interesanti, ka katrai klasei bija sava pieeja ciemata izveidošanā.
Balvu sākumskola turpina aktīvi darboties projekta “Follow science” (“Seko zinātnei”) aktivitātēs. Novembris un decembris – matemātikas aktivitāšu īstenošanas mēneši. Šobrīd dažādās sākumskolas klasēs tiek īstenotas 20 dažādas matemātikas aktivitātes, ar kurām dalījusies projekta “Erasmus +” vadošā valsts – Turcija. Turcijas piedāvātās matemātikas aktivitātes tiek īstenotas visu partnervalstu skolās – Latvijā, Itālijā un Portugālē.
Uzdevumi veidoti tā, lai nostiprinātu ne tikai matemātiskās prasmes, bet arī attīstītu skolēnu domāšanu, iztēli, radošumu. Uzsvars tiek likts uz to, lai ne tikai trenetu noteiktas matemātiskās prasmes, bet arī stratēģijas jeb personisko domāšanas rīku, ko skolēns apzināti izmanto, meklējot ērtākos risinājumus arvien jaunās situācijās. Ir svarīgi dot iespēju skolēniem ieraudzīt matemātiskās darbības lietojumu reālajā dzīvē.
Janvārī ir plānota Erasmus + dalībvalstu tikšanās Turcijā.
2021.gada 2.oktobrī notika Erasmus+ programmas 2.pamatdarbības skolu apmaiņas partnerības projekta „Bilimi t@kipteyiz (We follow@science)” sadarbības valstu (Turcija, Itālija, Portugāle, Latvija) skolu pārstāvju tiešsaistes tikšanās Zoom platformā. Balvu sākumskolu pārstāvēja angļu valodas skolotāja Edīte Mača un direktores vietniece Gunita Pugeja. Oktobra sākumā bija paredzēta skolotāju mobilitāte Turcijā, taču sakarā ar epidemioloģisko situāciju tā tika atcelta, kā arī projekta īstenošana pagarināta līdz 2023.gada augustam. Sanāksmes dalībnieki diskutēja par projekta aktivitāšu īstenošanu. Katra projekta dalībskola pakāpeniski izstrādā un piedāvā noteiktā laika posmā veikt dažādas aktivitātes vienā no jomām - matemātikā, svešvalodā (angļu valodā), tehnoloģijās (Balvu sākumskola), dabaszinātnēs un mācību projektos. Projekta aktivitātes (fotogrāfijas, uzdevumu apraksti utt.) tiks augšupielādētas kopīgajā projekta “We follow@Science” Google Drive vietnē, katra dalībskola ir atbildīga par to kopīgošanu dažādos sociālajos tīklos (eTwinning, Facebook, Instagram), vienlaikus ievērojot personu datu aizsardzības likumu. Cerot, ka epidemioloģiskā situācija uzlabosies ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā, skolu pārstāvji vienojās, ka projekta mobilitātes vizīte uz Turciju būs 2022.gada janvārī, bet uz Portugāli – 2022.gada martā. Līdz tikšanās brīdim klātienē katrai skolai jāaprobē kopīgotās matemātikas jomas aktivitātes, izvērtējot tās un sniedzot rekomendācijas aktivitāšu uzlabošanai.
Balvu sākumskolas kolektīvu Ziemassvētku laikā nodarbina radošas idejas projekta Erasmus + „Bilimi T@kipteyiz” (Seko zinātnei) ietvaros.
Šobrīd katra no projektā iesaistītajām valstīm - Latvija, Turcija, Itālija un Portugāle- darbojas pie projekta "Seko zinātnei" logo izstrādes, kas ir pirmais uzdevums projektā.
Logo izstrādē piedalās gan Balvu sākumskolas skolotāji, gan skolēni. Ir tapuši daži varianti, kas tiks nosūtīti sadarbības partneriem, lai kopīgi izvērtētu un nobalsotu par radošāko un atbilstošāko logo esošajam projektam.
Ar nepacietību gaidīsim rezultātus!
Pateicoties tehnoloģijām un neskatoties uz pasaulē esošo Covid-19 situāciju, Balvu sākumskola kopā ar citām 3 valstīm uzsāk jauna Erasmus + projekta „BilimiT@kipteviz” īstenošanu savās skolās. Šoreiz par sadarbības partneriem ir kļuvušas Itālija, Turcija un Portugāle.
2020.gada 25.novembrī notika saziņa Zoom platformā. Tās laikā valstu pārstāvji prezentēja savas skolas un vienojās par tuvākajiem soļiem projekta “Seko zinātnei” realizācijai.
Kā projekta saziņas līdzeklis šobrīd ir izveidota What’s app grupa, materiālu krātuve Google Drive. Projekts tiks popularizēts caur sociālajiem tīkliem – Facebook, Instagram un eTwinning.
Kā pirmā aktivitāte tiek plānota projekta logo un talismana izstrāde.
Aktivitatē iesaistās gan skolēni, gan katras skolas skolotāji. Pēc valstu balsošanas tiks noteikts labākais logo un talismans.
Lai mums radošas idejas!
Skolu apmaiņas partnerību projektā piedalās
1. Balvu sākumskola
2. Sultangazi Istiklal Primary School (Turcija)
3. Agrupamento de Escolas Alberto Sampaio (Portugāle)
4. Primary School of Drama (Grieķija)
5. Istituto Comprensivo San Giovanni Bosco (Itālija)
Projekta koordinators – Turcija.
Projekta tēma “Seko zinātnei”.
Projekta mērķis ir attīstīt kompetenču pieeju, kas balstīta uz praktisku darbošanos angļu valodā, matemātikā, dabaszinībās un datorikā.
Projekta ilgums 24 mēneši. Projekta sākuma datums ir 2020.gada 1.septembris un projekta beigu datums ir 2022.gada 31.augusts.
Projekta līguma numurs- 2020-1-TR01-KA229-094355_2
Finansējuma maksimālā summa ir 16 170,00 EUR.
Projekta mērķauditorija ir sākumskolas skolēni vecumā no 6 līdz10gadiem (1.-4.klašu skolēni) un viņu skolotāji.
Projekta gaitā iecerēts īstenot 100 dažādas aktivitātes 5 blokos:
1) zinātne, 2)matemātika, 3)tehnoloģijas, 4)svešvalodas, 5)projekti.
Šajās aktivitātēs galvenā uzmanība tiks pievērsta 21. gadsimta pamatprasmju apguvei un caurviju prasmēm:
1) jaunradei un radošumam,
2) problēmu risināšanai, kritiskajai domāšanai,
3) pašvadītai mācīšanās, spējai vadīt savu mācīšanos,
4) sadarbībai,
5) skolā iegūto zināšanu praktiskam pielietojumam dzīvē,
6) digitālajām prasmēm.
Projekta noslēgumā iecerēts 2 dienu festivāls katrā no dalībvalstīm, kur būs izstādīti bērnu radošie darbi.
Projekta koordinatore Inga Bukša.